Khalid Boudou: Pizzamaffia

Mindenekelőtt szeretném megköszönni a Nyitott Könyvműhely Eszterének, hogy adott szerény bloggerszemélyemnek egy példányt a nemrég megjelent Pizzamaffia című könyvből. Azt is majdnem sikerült elintéznie, hogy a szerző dedikálja nekem, de mivel nem voltam elég kitartó és nem vártam meg, míg Khalid Boudou megérkezik a Könyvfesztiválra, ez végül nem jött össze.

A regény főhőse Brahim, aki szabadidejében apja pizzériájában, a Novarában segít. Mesterien bánik a pizzaszósszal és a fűszerekkel, de mégsem olyan jól, mint a nagybátyja, Faris. Apja bizalmatlanságának köszönhetően Faris otthagyja a Novarát, melynek vezetését Brahimnak kell átvennie. Nincs könnyű dolga, mert nagybátyja megnyitja saját éttermét és ezzel a Novara és a Melodia között - ha nem is vérre, de paradicsomszószra menő – küzdelem kezdődik. A harc – mely eleinte kimerül egymás kölcsönös bosszantásában – egyre inkább eldurvul és lassan kiterjed a focipályára és az internetre is.

A Pizzamaffia lendületes ifjúsági regény, igazi modern történet, MSN-nel, iPoddal és a YouTube-bal. A szereplők nem vámpírok és tiniboszorkányok, hanem hús-vér kamaszok, akiknek hasonló problémáik vannak, mint amilyenek nekem voltak cirka tizenöt évvel ezelőtt. Már kinőttem a kamaszkorból, ám Boudounak remekül sikerült felidézni azokat a pillanatokat, melyeket én is átéltem, például egy iskolai feladat bemutatása előtt, amikor az ember legszívesebben kiszaladt volna a világból, de az iskolából mindenképpen.

"Sziasztok! Szóval... örülök, hogy mindnyájan itt vagytok. A bemutatóm egy klipből és egy... öh... számból vagy ilyesmiből áll. Az unokatestvéremmel, Iljasszal készítettem. Hát... a szerelemről meg ilyesmikről szól. Hogy valaki... öh... öh... különleges. Szóval a lényeg a szerelem. Akkor most... öh... gyorsan meg is mutatom."

Brahimnak meg kell küzdeni a becsületéért és be kell bizonyítania apjának, hogy sokkal rátermettebb, mint amilyennek az örege tartja. Rá kell jönnie, hogy bármilyen fájdalmas, de a barátság könnyen átfordulhat gyűlöletbe, és el kell döntenie, milyen messzire mehet el a nagy pizzaháborúban, melyben kapcsolata is veszélybe kerül.

Jó volt most olyan könyvet olvasni, melyben csak úgy történnek az események és amelyben nincsenek jelképek vagy megoldásra váró rejtélyek. Van viszont rengeteg pizza (olvasás közben sokszor meg is éheztem), kamaszos szövegelések és szeretni való főszereplő. Brahim, akit úgy képzeltem el, mint a szerzőt (bár saját maga szerint Antonio Banderasra hasonlít), játssza a macsót, közben csupaszív srác, aki azért nem hagyja magát megfélemlíteni.

A cím kifejező és megint meg kell említenem, mennyire szeretem, ha egy könyvet az eredeti címén adnak ki. A borító annyira nem tetszett, de azt el kell ismerni, hogy rendkívül figyelemfelkeltő és tökéletesen passzol a sztorihoz. Amiért hatalmas csillag jár, az a pizzanevek pontos írása, ezt ugyanis sokszor elrontják, nemcsak az olasz éttermek étlapjain, de könyvekben is.

Khalid Boudounak egyébként nem ez az első regénye, de eddig az egyetlen, melyet lefordítottak magyarra. Eddig hét könyve jelent meg, és hála a Nyitott Könyvműhelynek, végre mi is megismerhettük a marokkói származású, Hollandiában élő fiatal írót, akinek több regényét meg is filmesítették, a Pizzamaffiát 2011 elején mutatták be hazájában.

(A wallah rendben van, de mit jelent a tazz és az arwiena?)

A könyvet a Nyitott Könyvműhelytől kaptam, még egyszer köszönöm.

Megjegyzések

  1. Akkor most ez a könyv inkább ifjúsági vagy már az "idősebbek" is olvashatják?

    VálaszTörlés
  2. Mivel a főszereplő egy tizenéves fiú, inkább ifjúsági, de nekem (30+) is tetszett :)

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Azadeh Moaveni: Mézeshetek Teheránban

Indra Sinha: Valamikor ember voltam

Dr. Quanta A. Ahmed: A láthatatlan nők földjén