Rostoványi Zsolt: Együttélésre ítélve

Június elején kezdtem olvasni a könyvet, és annak ellenére, hogy tetszett, többször fel akartam adni, mert elég lassan haladtam vele. Aztán mégsem hagytam félbe és jól döntöttem. Kitűnő összefoglaló a huszadik század egyik legsúlyosabb, folyamatosan fennálló közel-keleti konfliktusáról. Nem egyszerű olvasmány, nem is lehet, hiszen olyan problémáról szól, mely évtizedek óta húzódik, a s híradások szerint nem is fog egyhamar megoldódni.  Nem alkalmas arra, hogy a reggeli kávé közben elolvassunk pár oldalt (próbáltam), ezt a könyvet csak úgy lehet élvezni, ha megfelelő mennyiségű idő áll rendelkezésünkre, hogy belemélyedjünk, hogy alaposan átgondoljuk az olvasottakat, netalán még jegyzeteket is készítsünk.

Rostoványi Zsolt könyveivel a szakdolgozatom írásakor találkoztam először, Az iszlám világ és a Nyugat című munkája elmondhatatlanul nagy segítség volt, de több könyvében és cikkében találtam olyan részeket, melyeket fel tudtam használni a dolgozatomhoz, illetve melyek ötleteket adtak a további kutatásokhoz. Azt vettem észre, hogy nemcsak addig volt a kezemben egy-egy könyve, amíg kijegyzeteltem a számomra érdekes és értékes információkat, hanem egyébként is szívesen olvastam őket.

A szerző egyébként a Közel-Kelet és az iszlám szakértője, egyetemi tanár, a Budapesti Corvinus Egyetem Nemzetközi Tanulmányok Intézetének vezetője. Jelen könyve napjainkban is aktuális témát dolgoz fel (legutóbb például), az izraeli-palesztin együttélést, illetve annak nehézségeit. Bár Rostoványi Zsolt az arab világhoz áll közelebb, az előszóban kitűzött célját - miszerint  pártatlanul kíván beszámolni az eseményekről - maradéktalanul teljesíti. A könyv rendkívül tömör, minden egyes fejezetcím olyan témákat jelöl, melyek önmagukban is számos tanulmány, könyv, konferencia tárgyai, s melyek sokkal részletesebb kifejtésre is alkalmasak. Kisebb témakörökre bontva ismerteti a két szembenálló nép történetét (folyamatosan felhívva a figyelmet a "zsidó" és a "palesztin" nép meghatározásainak nehézségeire), sajátosságait, konfliktusait, kapcsolatukat a szomszédos országokkal. Kifejti a kényszerű együttélés problémáit Izrael 1948-as létrejöttétől kezdve az arab-izraeli háborúkon át a béketárgyalásokig, majd ismerteti az intifádák kiváltó okait és következményeit, és szót ejt a helyzetet még bonyolultabbá tevő arabközi konfliktusokról, valamint az izraeli zsidóság megosztottságáról.
Mindezt laikusoknak is könnyen érthető stílusban teszi, bár a rengeteg adat és hivatkozás nagy odafigyelést igényel. Olyan könyv, amely segít rendszerezni a hírekből szerzett információkat, magyarázatot ad a felmerülő kérdésekre, emellett olyan ellentmondásos dolgokkal ismerteti meg az olvasót, mint például az etiópiai keresztény zsidók(!) helyzete.  

Ha valaki érdeklődik a közel-keleti helyzet iránt, ne hagyja ki ezt a könyvet (vagyis Rostoványi könyveit úgy általában), mert jól felépített, pártatlan beszámolót kaphat a világ legfurcsább demokráciájáról és lakóiról, akiket együttélésre ítéltek. 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Azadeh Moaveni: Mézeshetek Teheránban

Indra Sinha: Valamikor ember voltam

Dr. Quanta A. Ahmed: A láthatatlan nők földjén